نقش گروه های کانونی در استخراج نیازمندی ها: نقش گروه های کانونی در استخراج نیازمندی ها
نقش گروه های کانونی در استخراج نیازمندی ها
پاسخ: مبحث مشارکتی: نقش گروه های کانونی در استخراج نیازمندی ها
|
|
سلام و عرض ادب نظرم فقط به این مبحث نیست خانم ساجدی اما چون فعالیت مثبت شما در کلیه مباحث قابل توجه هست زیر پست شما این مطلب رو درج کردم دوستان یادمون باشه هر وقت مطلبی رو از جایی نقل می کنیم حتما و حتما منبع اون رو حتی اگه سایت رسمی یا غیر رسمی هست بیان کنیم رفرنس دادن به نقل قول ها، فیلم ها، روزنامه ها و ... هیچ اشکالی نداره اما اگه مطلب رو به نقل از خودمون بزنیم مطمئنا باعث دلخوری می شه برای مثال مطلبی که خانم ساجدی تهیه فرمودند نیاز به یک خط انتهای پستشون داره اونم به این شکل برگرفته از http://www.3neshaneh.com یا منبع : http://www.3neshaneh.com یا به هر طریق دیگر با تشکر فراوان |
پاسخ: مبحث مشارکتی: نقش گروه های کانونی در استخراج نیازمندی ها
|
|
با سلام مطالعه به روش گروه کانونی از جمله روشهای پژوهش کیفی در مطالعات مدیریت محسوب میشود. روشهای کیفی در علوم انسانی و مدیریت از جمله روشهای پژوهشی است که استفاده آنها در موقعیتها و جایگاههای مناسب خود میتواند بسیار اثربخش باشد، اما متاسفانه این روشها در میان پژوهشگران و صاحبنظران کشور ما کمتر مورد توجه قرار گرفته است به گونهای که حتی حجم زیادی از پژوهشهای علمی در زمینه مدیریت خالی از خلاقیت شده و تنها محدود به روشهای کمی و آن هم بیشتر پیمایشی و کاربردی شده است و متاسفانه تحقیقات اکتشافی و تولیدکننده علم در کشور بهرغم ظرفیت مناسب در خور توجه نیست که شاید علت آن را بتوان ضعیف بودن در ارتباطات و کارهای جمعی دانست، چرا که تحقیقات کیفی نیازمند تبادل نظرات بیشتر میان افراد است. از طرف دیگر بسیاری از مدیران با بی توجهی به این روشها اعتقادی به اختصاص وقت به این روشها ندارند. این روش از دو دیدگاه قابل بررسی است؛ یکی از دیدگاه پژوهشی و دیگری از نگاه کاربردی در سازمانها. همانگونه که تاریخ علم و مباحثات صاحبنظران نشان داده است علوم اجتماعی و علوم انسانی وابستگی زیادی به زمان و مکان دارد و مانند علوم طبیعی دارای قوانین جهانشمول نیستند. در واقع نگاه به علوم انسانی چون مدیریت باید در زمینه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی یک جامعه مطالعه شود و شاید عدم توجه به این نکته ظریف یکی از ضعفهای بزرگ در این زمینه باشد، چراکه بسیاری از پژوهشگران و صاحبنظران ما سعی در بسط نظریات و تئوریهای صاحبنظران دیگر کشورها و بهکار بردن آنها در جامعهای با خصوصیات زمینهای کاملا متفاوت دارند، درحالیکه علوم اجتماعی و انسانی نیازمند بومیسازی است. یکی از موارد اهمیت روش گروههای کانونی بهعنوان یک روش کیفی آن است که برای بررسی علوم انسانی با توجه به متغیرهای زمینهای روش مناسبی محسوب میشود. این روش نوعی مصاحبه است که بهمنظور عمیقتر شدن تعاملات بین اعضای گروه و بحثهای مفصلتر طراحی شده است، به گونهای که این تعاملات موجب تبادل بیشتر ایدهها نسبت به روش مصاحبه مستقیم میشود. گروههای کانونی با یک جلسه حل مشکل یا تصمیمگیری متفاوت بوده و حدود 8 تا 10 نفر در آن شرکت دارند. قابل ذکر است که مصاحبههای کانونی بیشتر از روشهای مصاحبه ساختار نایافته و نیمه ساختاریافته استفاده میکند و در حدود 2 ساعت به طول میکشد. از جمله اهداف مطالعات گروه کانونی میتوان به این موارد اشاره کرد: جمعآوری اطلاعات پشتیبانی، تشخیص مشکلات، ترغیب در ایجاد ایدههای جدید، ساخت فرضیهها، ارزیابی برنامهها و تفسیر نتایج مطالعات کیفی دیگر. گروه کانونی درصدد کاوش دستهای از جریانهای معین است و موضوعات خاصی را بررسی میکند که در آنها استفاده از تعامل گروهی برای رسیدن به دادهها، مورد نیاز است. نمونهگیری این روش به صورت هدفمند، کیفی و معیارمحور است. کم و زیاد شدن افراد در گروه مزایا و معایبی برای گروه خواهد داشت. کم بودن افراد برای موضوعات اختصاصیتر مناسب است و اعضا مشارکت بیشتری خواهند داشت و مدیر جلسه بهتر میتواند جلسه را هدایت کند. ولی این ویژگی در گروههای بزرگتر بیشتر برای جمعآوری کردن آرای عمومی مانند نظرات مشتریان نسبت به یک کالا، مناسب است. در این نوع گروهها زمان کافی برای ارائه بحثهای تخصصی برای تک تک افراد فراهم نیست. بهتر است افراد گروه کانون از قبل با یکدیگر آشنا نباشند تا این آشنایی آنها باعث تسلط آنها بر اعضای گروه نشود. اگر گروه کانونی بخواهد غنای کافی داشته باشد بهتر است جلسه کانونی در گروههای متعدد و با سوالات یکسان اجرا شود تا آنجا که نظرات جدید دیگر ظاهر نشده و نظرات به حالت اشباع برسد. منظور از حالت اشباع حالتی است که دیگر نظر جدیدی در میان افراد گروه ظاهر نشود. یکی از مسائل مهم در یک جلسه کانونی نقش رئیس جلسه به عنوان هماهنگ کننده است. هدف وجودی چنین شخصی هدایت جلسه و طرح سوالات است. این فرد باید افراد را به مشارکت در بحث ترغیب کرده و از تسلط تعداد محدودی به جلسه جلوگیری کند. دخالت این فرد معمولا به دو صورت است یکی پرسیدن سوالات مربوط به موضوع و جلوگیری از سوالات بیربط و دوم کنترل فعل و انفعالات شرکتکنندگان در گروه و تعیین وظایف هر یک از شرکتکنندگان و دعوت آنها به بحث. البته میزان کنترل گروه به تعداد سوالات و ماهیت موضوع و مدت زمان بحث بستگی دارد. تحلیل دادههای این روش شامل برخی از مراحل است. ابتدا باید دادههایی که جمعآوری شده مرور شود و دست نوشتهها، فایلهای صوتی و مشاهدات یکپارچه شوند. سپس کدهایی برای نظرات نزدیک به هم ایجاد کرده و دادههای بهدست آمده تحت کدها سازماندهی شود. پاسخهای هر سوال به چند طبقه تقسیم میشود. کدگذاریها آنقدر ادامه مییابد تا به حالت اشباع نظرات برسد و از آن به بعد نظرات تکراری شود.پس از این غنای اطلاعات سنجیده میشود تا بتوان مطمئن شد که پاسخها رضایتبخش بوده است، ناسازگاری اطلاعاتی وجود ندارد و نیازی به مصاحبه بیشتر نیست. در این مرحله میتوان گزارش نهایی را نوشت. درحالیکه روشهای پیمایشی بیشتر برای تعیین میزان فراگیری و قابل تعمیم بودن تئوریها استفاده میشود این روش بیشتر برای موضوعات کلی انسانی مناسب است و میتوان بینش اولیه نسبت به توافق یا عدم توافق بر روی یک موضوع را یافت. همچنین مشارکتکنندگان میتوانند از دید دیگران نیز به موضوع نگاه کنند و خود را در تجربه دیگران قرار دهند و ارزیابی کنند و به این ترتیب نوعی همافزایی در تولید دادهها ایجاد میشود. منبع : http://www.donya-e-eqtesad.com در پايان اينطور ميشه جمع بندي نمود كه در روش هاي جمعي و استفاده از گروه هاي كانوني ميشه در مورد يك مسئله خاص كليه نگرش ها رو بررسي و مورد سنجش قرار داد و نتيجه گيري و در سيستم از آن بهره ببريم. |
پاسخ: مبحث مشارکتی: نقش گروه های کانونی در استخراج نیازمندی ها
|
|
گروه کانون نوعی مصاحبه است که توسط مصاحبه گر آموزش دیده و حرفه ای و در جمع گروه کوچکی از پاسخ دهندگان انجام میشود. معمولا این گروهها بین ۸تا ۱۲نفر خواهند بود و هر جلسه بین ۲تا ۳ساعت زمان خواهد برد و معمولا از این جلسات فیلمبرداری میشود. همچنین ممکن است اعضای تیم تحقیق و حتی کارفرما در پشت اتاق شیشه ای که اعضای گروه کانون قادر با مشاهده ایشان نیستند به صورت همزمان جلسه را دنبال کنند و دستورات لازم را از طریق گوشی به میانجی بدهند و جلسه را هدایت کنند. این مصاحبه دارای ویژگی غیرساختارمند است و پاسخ دهندگان دارای آزادی کامل برای بیان دیدگاههایشان هستند. گروه کانونی در علوم مختلف مانند علوم اجتماعی، برنامه ریزی شهری و حتی مهندسی دارای کاربرد است، در علوم مهندسی برای شناخت دیدگاه کاربران محصول اعم از وسیله ای الکترومکانیکی و یا یک وبسایت از گروه کانونی مصرف کنندگان بهره میبرند. گروه کانونی دارای انواع مختلفی است، از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد: گروه کانون دوطرفه: یک گروه کانون گروه کانون دیگر را مشاهده می کند و درباره مشاهدات و نتایج بدست آمده از آن گروه به بحث می پردازند. گروه کانون با دو میانجی: یک میانجی از روان برگزار شدن جلسه اطمینان حاصل می کند، در حالی که دیگری از پوشش دادن تمامی موضوعات اطمینان می یابد. گروه کانون با میانجی پاسخگو : از یک و فقط یکی از پاسخ دهندگان خواسته میشود تا موقتا نقش میانجی را ایفا کند. گروه کانون تله کنفرانسی: گروه کانون با استفاده از امکانات تلفنی گروه کانون آنلاین: گروه کانون با استفاده از کامپیوتر و شبکۀ اینترنت منبع : http://www.qmp.ir/default.aspx?id=44 |
پاسخ: مبحث مشارکتی: نقش گروه های کانونی در استخراج نیازمندی ها
|
|
WHAT IS A FOCUS GROUP?
http://ag.arizona.edu/sfcs/cyfernet/cyfar/focus.htm
WHAT FOCUS GROUPS CAN TELL YOU? WHAT FOCUS GROUPS CANNOT TELL YOU? USING FOCUS GROUPS WITH THE STATE STRENGTHENING EVALUATION GUIDE ADVANTAGES OF USING FOCUS GROUPS DISADVANTAGES OF USING FOCUS GROUPS HOW TO CONDUCT A FOCUS GROUP ... همه ی تیترهای فوق در لینک زیر وجود داره: |
25 نظر
محمد زند / 10 شب / 5 دی 1395, / جواب
ارسال آرشیو محتوا
محمد زند / 10 شب / 5 دی 1395, / جواب
محتوای ارسالی از آرشیو 1393